Για μια Παιδεία για όλους τους μαθητές
Η ομάδα μας διαθέτει πολυετή εμπειρία και εθελοντική προσφορά στην εκπαίδευση αλλά και στη συμβουλευτική – παιδαγωγική υποστήριξη και θέλει να τη μοιραστεί με όσους την έχουν ανάγκη.
Μάθαμε στην πράξη πως η συνεργασία μέσα και έξω από το σχολείο, η ανταλλαγή εμπειριών, η αλληλοϋποστήριξη των εκπαιδευτικών, η δικτύωση μπορούν να φέρουν σπουδαία αποτελέσματα
Με πολύμορφη εμπειρία, ως εκπαιδευτικοί, διευθυντές ή και σχολικοί σύμβουλοι είδαμε και μάθαμε πολλά από την παιδαγωγική θεωρία, από την αναντικατάστατη καθημερινή εμπειρία στα σχολεία και από τη συμμετοχή σε εμβληματικές δράσεις όπως το πρόγραμμα Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ, η ευέλικτη ζώνη, η θεματική εβδομάδα ή παλαιότερα το Πολυκλαδικό Λύκειο.
Σε συνεργασία με ειδικούς (ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, εισαγγελείς ανηλίκων, Δομές υποστήριξης, ΚΕΘΕΑ κλπ ) αναγνωρίσαμε τις πολλαπλές απαιτήσεις υποστήριξης των εκπαιδευτικών ώστε να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες των μαθητών τους
Μπορούμε πολλά, όχι τα πάντα
Τα προβλήματα στα σχολεία αυξάνονται ραγδαία
Από την καθημερινή εμπειρία μας σε σχολεία όλης της Ελλάδας διαπιστώσαμε ότι, συνήθως, πίσω από κάθε “προβληματικό” αδιάφορο, ή παραβατικό μαθητή υπάρχει ένα κοινωνικό πρόβλημα.
Οι γενικότερες αλλαγές στην κοινωνία και στην εκπαίδευση αλλά, κυρίως, το γεγονός ότι οι σημερινοί μαθητές έζησαν σε επαναλαμβανόμενες κοινωνικές κρίσεις (οικονομική, υγειονομική, Ουκρανία – ενεργειακή κρίση, ακρίβεια), έχουν ως αποτέλεσμα τα προβλήματα συμπεριφοράς στα σχολεία (και όχι μόνο) να αυξάνονται ραγδαία.
Τα κοινωνικά προβλήματα αντιμετωπίζονται κυρίως με κοινωνικά μέτρα, μερικά από τα οποία αφορούν τα σχολεία.
Μέρος αυτών των μέτρων αφορά τη σχολική κοινότητα και σε αυτά επικεντρώνεται η πρωτοβουλία μας.
Ωστόσο, η υποστήριξη των εκπαιδευτικών και των σχολείων ώστε να ανταποκριθούν στις νέες συνθήκες αναδεικνύει και γενικότερες ανάγκες αλλαγών όπως δημιουργία δομών υποστήριξης, προσλήψεις ειδικών, θεσμικές αλλαγές κλπ
Τι μπορούμε να κάνουμε
Ο βασικός ρόλος του εκπαιδευτικού είναι να διδάσκει. Για να γίνει όμως αυτό εφικτό στις σημερινές συνθήκες είναι αναγκαίο να γνωρίσει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε μαθητή του.
Ο κάθε μαθητής αποτελεί μια ανεπανάληπτη προσωπικότητα με κλίσεις, ενδιαφέροντα, δεξιότητες, ικανότητες. Στις περισσότερες περιπτώσεις που τα παραπάνω εντοπισθούν και αξιοποιηθούν στην εκπαιδευτική πράξη, ο μαθητής αναπτύσσει θετική στάση απέναντι στο σχολείο. Σε αντίθετη περίπτωση, ο μαθητής επιζητά άλλους τρόπους “διάκρισής” του .
Άρα, το σημαντικότερο θέμα είναι να “γνωρίσουμε” τους μαθητές μας. Όμως, οι “δύσκολοι” μαθητές “ανοίγονται” συνήθως εξίσου δύσκολα.
Μια τεράστια βεντάλια δυνατοτήτων προσέγγισης, αναγνώρισης και υποστήριξης των μαθητών έχει να επιδείξει η εμπειρία των σχολείων. Βασικός σκοπός της πρωτοβουλίας μας είναι αυτή η ανάδειξη της συλλογικής γνώσης και εμπειρίας.
Αυτή η εμπειρία συμπεριλαμβάνει καλές πρακτικές, γενικότερες προσεγγίσεις, συλλογικές δράσεις, αντιμετώπιση θεσμικών και διοικητικών εμποδίων, επικοινωνία κλπ
Ο κάθε εκπαιδευτικός έχει όρια
Ο κάθε εκπαιδευτικός είναι διαφορετικός, το κάθε σχολείο είναι διαφορετικό. Οι καλές πρακτικές δεν μπορούν να αξιοποιηθούν σε κάθε περιβάλλον.
Οι συνεχείς προσθήκες στις υποχρεώσεις των εκπαιδευτικών δημιουργούν τη διεθνώς γνωστή επαγγελματική εξουθένωση (burn out) των εκπαιδευτικών που σε συνδυασμό με την ανασφάλεια αποτελούν μειονέκτημα για τη δημιουργικότητα που απαιτείται στο επάγγελμα.
Βασικό μέλημά μας είναι να λαμβάνουμε υπόψη τα όρια που έχει ο κάθε εκπαιδευτικός και κάθε σχολείο ώστε να εντοπιστεί ο κατάλληλος συνδυασμός δράσεων για την υποστήριξή του
Είναι χαρά μας να σας ακούμε!
Συμπληρώστε τη φόρμα για θέματα που θέλετε να επικοινωνήσουμε
Για σταθερή επικοινωνία μαζί μας μπείτε στην ιστοσελίδα μας στο facebook ή εγγραφείτε στα ΝΕΑ ΜΑΣ (newsletter )